کد مطلب:317015 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:380

ترتیب شهادت پسران ام البنین
تاریخ گویای این مطلب است كه هر سه برادر مادری حضرت عباس علیه السلام به نام های عبدالله، جعفر، عثمان همگی قبل از حضرت عباس علیه السلام و به سفارش وی به شهادت رسیده اند. البته این خود حكمتی دارد كه در بحث طرح یك شبهه و جواب دادن به آن، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در كتاب منتهی الآمال، جلد اول، ص 701 به بعد چنین آمده است:

«جناب ابوالفضل العباس علیه السلام چون دید كه بسیاری از اهل بیتش شهید گردیدند، رو كرد به برادران خود عبدالله و جعفر و عثمان فرزندان امیرالمؤمنین علیه السلام از مادر خود ام البنین علیهاالسلام و فرمود: ای برادران من جان من فدای شماها باشد پیش بیفتید و بروید در جلو سید و آقایتان خود را سپر كنید و آقای خود را حمایت كنید و از جای خود حركت نكنید تا تمامی در مقابل او كشته گردید. برادران ابوالفضل علیه السلام اطاعت فرمایش برادر خود نمودند، تمامی رفتند در پیش روی امام حسین علیه السلام ایستادند و جان خود را فدای جان آن بزرگوار نمودند، و هر تیر و نیزه و شمشیر كه می آمد به صورت و گلوی خویش خریدند». هر كدام از این سه پهلوان بزرگ به ترتیب وارد كارزار و مبارزه تن به تن شده و هر یك بعد از نبردی خونین و سنگین به شهادت رسیده اند. اول عبدالله بن علی ابن ابی طالب علیه السلام كه 25 سال داشت به میدان رفت و پس از جنگی سخت و دلیرانه شهید



[ صفحه 54]



شد. سپس جعفر بن عبدالله بن علی بن ابی طالب علیه السلام كه 19 ساله بود ابراز شجاعت كرد و پس از تلفات بسیاری كه با دشمن وارد ساخت، به شهادت رسید. آن گاه عثمان بن علی ابن ابی طالب علیه السلام كه 21 سال بیشتر نداشت با جرأت و جسارت تمام وارد میدان نبرد شد و پس از اندكی، شربت شیرین شهادت را سر كشید. ناگفته نماند كه هیچكدام از برادران حضرت عباس علیه السلام صاحب فرزندی نبوده اند و همه كتب تاریخی مربوطه هم ذكر كرده اند كه این سه شهید بزرگوار، اولاد نداشته اند.